Institute

of

African Studies

West African Marabouts in the Netherlands. Constructions of Religious Practices in Skeptical Life Worlds.


  

Manager:


  

Dr. Amber Gemmeke



Chair:

Ethnologie

Contact:

amber.gemmeke@uni-bayreuth.de

Staff:

Term:

2011 - 2014

Web:

http://www.ethnologie.uni-bayreuth.de/en/research/...

Dieses Forschungsprojekt untersucht die Interaktion zwischen westafrikanischen Islam-Experten (im frankophonen Afrika auch Marabouts genannt) und ihren nichtmuslimischen, nichtafrikanischen Kunden in den Niederlanden. Mit einer anthropologischen, empirischen Forschung über die Beziehungen zwischen Marabouts und ihren Kunden als konkretem Ausgangspunkt wird die Frage gestellt wie a) religiöse Heilpraktiken von einem Milieu in ein anderes übertragen und übersetzt werden und wie b) der religiöse Expertenstatus verhandelt und ausgelegt wird. Unter Beachtung der Wichtigkeit der Mediendarstellung als Mittel und Übersetzer dieser „reisenden Ideen“ untersucht dieses Projekt zwei zusammenhängende kontextbezogene Sphären: die Mikrodynamik der Interaktion von Angesicht zu Angesicht zwischen Marabouts und Kunden und die Makrodynamik der öffentlichen Debatten in den Medien über Marabouts und ihre Kunden (vgl. Hirschauer 2001, Latour 1996). Dieses Forschungsvorhaben trägt als solches zum neuerdings wachsenden Literaturbestand bei, der Medien, Migration und Religion in 3 Europa verbindet (De Vries & Weber 2001, Hackett 2009, Hoover 2009, Meyer & Moors 2006, Roggeband & Vliegenthart 2007, King & Wood 2001). Durch die gezielte Behandlung der niederländischen Skepsis gegenüber Religion im Allgemeinen und dem Islam im Besonderen, trägt dieses Forschungsprojekt zu drei der neuesten Debatten in der Sozialwissenschaft bei: die Säkularisierungsdebatte, Religion und Globalisierung, und Medien und Migration. Mit der Beantwortung der jüngsten Aufrufe, die religiös-säkulare Dichotomie aufzubrechen (Ammerman 2007, Banchoff 2008, Bochinger, Engelbrecht & Gebhardt 2005, Casanova 2008, Knoblauch 2008, 2009), bietet das Projekt eine empirische Erforschung des Bedarfs an spiritueller Begleitung in einer Gesellschaft, die sich immer weiter von der Kirche entfernt. Dieses Forschungsprojekt bietet also einen Einblick in die Art und Weise, wie niederländische Kunden fremde Weltanschauungen bei ihrer Sucher nach spiritueller Begleitung übernehmen sowie in die Art und Weise, wie westafrikanische religiöse Experten ihre Weltansichten in einer Umgebung anpassen, die muslimischen Migranten im Allgemeinen und ihren esoterischen Praktiken im Besonderen skeptisch gegenübersteht.


This research project investigates the interaction between West-African marabouts and their non-Muslim, non-African clients in the Netherlands. By zooming in on marabout-client interaction, I study the negotiation and translation of spiritual, African, and Islamic worldviews in a European, dechurching Christian context. I am interested in how this negotiation and translation is constructed and influenced by the micro dynamics of face to face interaction between marabout and client as well as by macro dynamics of discursively produced, reproduced and revised images –for example through media. West African Islamic experts (in francophone West Africa also known as marabouts) offer, besides blessings and prayers, other so called Islamic esoteric services such as amulets, potions, Arabic geomancy, astrology, and numerology, divination sessions, and dream interpretation. Whereas in the past the income of marabout families was provided by the labor force and resources of the students of marabout families, since the economic crises of the 1980s, resources mostly come from overseas family members and clients (cf. Van Hoven 2003: 301, Tall 2002). Due to the ongoing commodification of Islamic esoteric services by increasingly privatized religious figures – ‘free-floating sanctifiers’ as Soares calls them (2005: 153)- and due to ever expanding migratory patterns of West Africans, these services are exported to a growing number of European countries (Soares 2005, Loimeier 2003).


The study of West African marabout-client relations is specifically of interest in the proposed host country: the Netherlands. This country is a relatively new market in marabouts’ multilocal networks. Unlike France, where marabouts reside legally for decades, their networks are created and sustained in the Netherlands since a mere 2 fifteen years. What makes the Netherlands all the more interesting is the lively public debate in the popular media concerning West African marabouts’ services. The public debate in the Netherlands, a country considered one of the most secular countries in the world, and a country that has recently adopted one of the most Muslim immigrant - hostile rhetorics in Europe, is overtly skeptical towards West African marabouts’ esoteric services. Recent attempts by the Health Inspectorate to restrict legislation after the death of a famous Dutch actress, who visited an alternative healer, signify a hardened approach towards ‘alternative healing’ in the Netherlands.


This research thus focuses on West African marabouts offering esoteric services and their non-Muslim, non-African clientele in the Netherlands, a self-proclaimed secular environment that is skeptical of Muslims, Africans, and migrants in general and of their esoteric services in particular. It centers on the questions of a) how religious healing practices are constructed and translated from one setting to another and b) how expert status is negotiated and constructed. Three interrelated recent debates in the social sciences are as such addressed: the secularization debate, globalization and religion, and media and migration.